Harmony Clean Flat Responsive WordPress Blog Theme

Eksplorasi Kepulauan Mersing bersama Oh Jalan!

5:44:00 PTG Hasif Hamsyari 6 Comments Category :


Bercakap tentang pulau di Mersing, mesti kebanyakan antara kita hanya akan terbayang Pulau Tioman atau Pulau Rawa. Ya, Pulau Tioman dan Pulau Rawa memang antara yang tercantik tapi ramai yang tak tahu, di sekitar dua pulau ini juga, ada lebih lima pulau yang tak kurang cantiknya!

Bertuahnya saya dan sembilan orang lagi blogger terpilih oleh agensi pelancongan Oh Jalan! untuk menjadi yang pertama merasai sendiri pakej terbaharu yang bakal diperkenalkan. Pakej ini akan membawa korang meneroka antara pulau terbaik yang 'tersorok' di sebalik Kepulauan Mersing!

Tak percaya? Jom teruskan baca.

p/s: Entri ini agak berat sebab banyak gambar yang bakal membuktikan kata-kata saya. ;)

Mahu lihat pulau ni dengan lebih realistik? Tonton video travelog saya: KLIK SINI
Here, a teaser to tease you. Scroll my profile for more photo teasers. Hehe 😎 . Eksplorasi Kepulauan Mersing oleh OH JALAN, bersama Travel Bloggers jemputan - Penganjur: @ohjalan Penaja kenderaan: KLEZCAR (HQ) / 1-300-88-4040 Penaja penginapan: Hotel Bluewater, Mersing / 07-798 2846 Penaja makanan: Hentian Bendang, Air Papan / 019-773 6655 Penaja tshirt: Print DTEE Studio, Kemaman / 014-514 1022 #ohjalan #ohjalanXkepulauanmersing #gayatravel #projektravel #instatravel #tourkaki #travel #traveller #traveldiaries #wanderlust #travelawesome #travelstagram #malaysiantraveller #gengsukatravel #alwaysatraveller #beyondtravels #islands #goasean #travelblogger #bloggerlife #surroundmewithwater #livetravelchannel #lovetheworld #travelslifee #welivetoexplore #dekatje @gpmofficial @gopro_jb #naktravel
A video posted by HASIF HAMSYARI (@hasifhamsyari) on

Kembara saya bermula pada 22 Julai 2016, di mana saya tiba di Terminal Bersepadu Selatan dan berkumpul bersama rakan blogger dan wakil Oh Jalan sebelum bertolak pada 12.30 tengah malam. Kami tidur dalam Hyundai Starex tajaan KLEZCAR sampailah ke Masjid Jamek Mersing dalam 5 pagi. Selesai bersolat dan bersarapan, kami pun bersedia untuk bertolak dari Jeti Penumpang Mersing.

Now, ladies and gentlemen, I present you Mersing's best kept secret! 
Jom teroka!

1. Pulau Harimau: Keunikan Pulau Berlumut!
Di dalam lubang gua tu terdapat satu lagi kawasan rekreasi yang sangat cantik tau!
Persinggahan pertama kami ialah Pulau Harimau. Pulau yang tak berpenghuni ni sangat unik disebabkan pulaunya tidak memiliki hutan sebaliknya hanya berlumut atau berbukit lalang sahaja. Selain tu, di pulau ini jugak ada gua paras laut!

Pulau ini adalah pulau yang dilindungi sebenarnya jadi tak semua orang dibenarkan masuk. Tapi
yang pasti, menikmati keindahan pulau ni sendiri je pun dah cukup buat kita rasa kagum. Pulau Harimau pastinya pulau yang cukup cantik!
Pemandangan indah Pulau Harimau dari hadapan.
Jangan lupa untuk merakamkan kenangan di setiap pulau yang disinggah!
 2. Pulau Mensirip: Di Mana Bersemayam Replika Mahkota Johor!
Pulau Mensirip dengan struktur geografi yang tersendiri.
Pulau Mensirip adalah pulau persendirian. Kalau korang nak tahu, di pulau inilah Sultan Johor, Sultan Ibrahim Sultan Iskandar pernah merasmikan Taman Dasar Laut Sultan Iskandar pada April 2015! Lagi menakjubkan, di dasar laut Pulau Mensirip inilah baginda telah menunjukkan kemahiran menyelam kira-kira 8 meter ke dasar laut dan meletakkan replika mahkota Johor sambil disiarkan secara langsung di sebuah layar gergasi disaksikan tetamu-tetamu kenamaan.

Apa yang pasti, Pulau Mensirip sememangnya sebuah pulau yang cukup mengagumkan. Apatah lagi pada korang yang kaki snorkelling atau diving!

3. Pulau Gual: Keindahan yang Tak Terungkap
Di sini juga ada gua!
Antara pulau tercantik di Kepulauan Mersing, Pulau Gual punya daya tarikan yang sememangnya sukar dilepaskan tatkala sekali terpandang! Serasa tak akan puas menatap betapa indahnya pulau yang memiliki gua yang boleh menghubungkan terus ke bahagian belakangnya ini.

4. Pulau Hujung: Jawapan untuk Percutian Sempurna!
Kesimpulan saya untuk Pulau Hujung; 'syurga' untuk mencari ketenangan.
Sudah tiga pulau kami sekadar lalu dan bergambar dari atas bot sahaja. Tapi di Pulau Hujung ini, masanya untuk merasa sendiri, pegang pasir halus yang memutih, snorkelling dan berendam dalam airnya yang super jernih, berbaring atas pesisir pulau membiar diri dilimpah cahaya matahari yang terang atau dihempas lembut ombak laut yang sejuk, berdiri mahupun duduk atas batu-batuan sambil mengeringkan diri dan  membiarkan deru angin laut menampar diri sendiri kemudian bersantai keseorangan menikmati pemandangan menakjubkan.

Inilah erti percutian yang sebenar!
Wahhh! Siapalah yang tak tenang dengan pemandangan macam ni!

Dengan adanya wakil Oh Jalan!, kebajikan kami pun sangat terjaga dan teratur. Di sini jugalah kami menikmati makan tengah hari kami dengan penuh berselera. Manakan tidak! Sambal udang weyh! Yang pasti, haruslah kemas sebaik-baiknya setiap bekalan yang dibawa. Keindahan Pulau Hujung yang cukup luar biasa ini juga perlu dikongsi untuk jutaan lagi yang bakal singgah termasuk, siapa tahu, korang?

Persisiran pantai pulau ini yang cukup jernih dan langsung tak tercemar!
Di sini juga antara salah satu port untuk snorkelling tau!

5. Pulau Tengah: Destinasi Wajib untuk Shot Gambar Menarik!
Macam terapung pulak, kan?
Tarikan utama di Pulau Tengah ini ialah di sini terdapat satu bahagian yang mana menampakkan seolah-olah pulau ini terbelah di tengah-tengah. Tapi jangan risau, beting pasir dan batuan yang seolah menyambungkannya membolehkan korang berjalan dengan senang hati dan yang pasti, boleh bergambar dengan sepuas-puasnya sebab pemandangannya memang cantik!
Spot ni terlalu cantik untuk dilepaskan daripada bergambar. Haha.
Dan lagi...
Macam gambar pre-wedding, kan? Awwwww
Di kawasan air cetek dekat Pulau Tengah ini juga terdapat banyak batuan.
Di sini juga boleh trekking yang akan bawa anda ke sebuah resort yang terdapat di pulau ini. Saya sempat trekking tapi separuh jalan sahaja, sekadar mahu melihat pemandangan dari paras agak tinggi sikit.

6. Pulau Besar: Unik dengan Legenda Duyung
Tengoklah panorama belakang saya, macam lukisan!
Salah satu lagi pulau tercantik yang sangat rugi kalau korang terlepas pandang di Kepulauan Mersing ialah Pulau Besar. Berbanding pulau-pulau sebelum ini, Pulau Besar berpenghuni tapi serius tak ramai. Kalau pergi ke sini seolah-olah berada di sebuah perkampungan dengan suasana yang sangat damai, tenteram dan pemandangan yang sangat tak tercemar!

Di sini ada dua resort yang sedia menjadi rumah tumpangan anda untuk lebih menikmati pengalaman menakjubkan di pulau ni.

Sedikit sejarah ringkas, pulau ni dulu dikenali sebagai Pulau Babi Besar kerana dikatakan dulu di sini terdapat banyak babi liar. Tapi jangan risau sebab hari ini, tiada lagi babi liar kat sini. Dan yang lebih membuatkan Pulau Besar unik ialah kerana kisah legendanya.

Legendanya agak creepy jugalah tapi sangat menyedihkan. Ceritanya, dikatakan sepasang suami isteri yang merupakan nelayan di sini telah bertukar menjadi duyung. Si isteri yang bunting mengidamkan rumpai laut lantas si nelayan mencarinya. Apabila si isteri makan, dia bertukar menjadi duyung. Si nelayan yang sedih turut memakan rumpai itu dan akhirnya menjadi duyung jugak. The creepy part is, sehingga sekarang, kadang-kadang suami isteri duyung tu boleh dilihat timbul di permukaan memakan rumpai laut yang terampai. Jeng jeng jeng....

Legenda kekal menjadi legenda. Tetapi yang pasti, Pulau Besar memang antara tercantik yang wajib singgah!
Antara spot cantik untuk lepak mahupun bergambar.
Terima kasih, Oh Jalan, sebab bawa kami semua teroka pulau-pulau unik ni!

Itulah pulau-pulau yang saya dan rakan-rakan blogger terokai. Selepas tu, kami ke bandar Mersing untuk check-in di hotel tajaan yang sangat selesa dengan kemudahan asas dan yang pasti ada pendingin hawa, Hotel Bluewater, Mersing. Kemudian kami makan malam di restoran tajaan, Restoran Tepian Bendang, Mersing yang menghidangkan kami dengan mi bandung yang sangat power! Dan esoknya, kami pulang ke rumah masing-masing...

MAHU MERASAI SENDIRI PENGALAMAN YANG SAYA KONGSIKAN INI?

Cepat-cepat capai telefon korang dan dail 016-772 4594 sekarang! Kalau kebanyakan pakej cuma melawat tiga pulau, macam Pulau Harimau, Mensirip dan Gual sahaja atau Pulau Hujung, Pulau Tengah dan Pulau Besar sahaja. Tapi dengan pakej baru OhJalan, semua pulau ni korang boleh teroka dengan harga yang jauh lagi murah weyh!
=============================================================
PAKEJ EKSPLORASI KEPULAUAN MERSING OLEH OH JALAN:
Cepat pilih antara tarikh-tarikh eksklusif berjadual di bawah, khas oleh Oh Jalan; (saguhati istimewa menanti anda pada tarikh-tarikh ini).

6 Aug, 27 Aug, 3 Sept, 24 Sept, 8 Oct, 22 Oct, 5 Nov & 26 Nov

ATAU

Tarikh pilihan anda sendiri jika 'group' anda bersaiz antara 8-11 orang.

Tempah percutian anda sekarang hingga 5 Ogos 2016 untuk Harga Promosi Istimewa!!

Pakej A [Day Trip]
RM188 RM168 / dewasa
RM138 RM118 / kanak-kanak (3-12 tahun)

Pakej termasuk:
  • Travel coordinator dari Oh Jalan
  • 1 hari trip 'island-hopping' ke 7 buah pulau Kepulauan Mersing (Bersiar ke Harimau, Gual & Mensirip dan snorkeling di Hujung, Tengah & Besar)Bot 'chartered' khas
  • 1 sarapan pagi
  • 1 makan tengahari
  • Set snorkeling

Pakej B [2H1M]
RM248 RM228 / dewasa
RM178 RM158 / kanak-kanak (3-12 tahun)

Pakej termasuk:
  • Travel coordinator dari Oh Jalan
  • 1 hari trip 'island-hopping' ke 7 buah pulau Kepulauan Mersing (Bersiar ke Harimau, Gual & Mensirip dan snorkeling di Hujung, Tengah & Besar)
  • Bot 'chartered' khas
  • 1 sarapan pagi
  • 1 makan tengahari
  • Set snorkeling
  • 1 malam penginapan di hotel sekitar Mersing

MAKLUMAT LANJUT, HUBUNGI:
Team Oh Jalan
Tel: 016-772 4594
Emel : sales@ohjalan.com
Facebook: www.facebook.com/ohjalan
Instagram: www.instagram.com/ohjalan
 =============================================================
Okey, entri dah nak habis dah. Tapi sebelum tu, mahu saya rakamkan jutaan terima kasih kepada penaja-penaja seperti berikut:

PENAJA HOTEL:
HOTEL BLUEWATER, MERSING
38, Tingkat 1 & 2, Jalan Jeti,
Bandar Tepian Sungai,
86800 Mersing, Johor.
Tel: 07-799 5535
Emel: hotel_bluewater@yahoo.com.my


PENAJA MAKANAN:
RESTORAN TEPIAN BENDANG, AIR PAPAN
Jalan Kampung Air Papan,
86800 Mersing, Johor
Tel: 019-7736655 / 019-7290001
Waktu operasi: 11 pagi - 11 malam
PENAJA PENGANGKUTAN:
KLEZCAR MALAYSIA (HQ)
Suites A-9-1, Northpoint Office, Tower A,
Mid Valley City, Medan Syed Putra,
59200 Kuala Lumpur, Malaysia.
Tel: 1-300-88-4040
Emel: fuad@klezcar.com

PENAJA PAKAIAN:
PRINT D TEE STUDIO
K-13550, Tingkat 1, Desa Solehah,
Kampung Mak Chili Paya, Chukai,
24000 Kemaman, Terengganu.
Tel: 014-514 1022
Facebook: http://facebook.com/PrintDteeStudio/
E-mel: printdtee@gmail.com
Waktu operasi: 9 pagi - 6 petang (Ahad-Khamis)

RELATED POSTS

6 komen

  1. Balasan
    1. Terima kasih jugak, Ainyy! I had a pleasant trip with OhJalan and I'm pretty sure that other fellow bloggers felt the same too! :)

      Padam
  2. hoyeah! satu pengalaman yang best! jom ke kepulauan mersing sekali lagi :D

    BalasPadam
  3. tergoda❤️❤️❤️
    tp sesuai tak kalau bawak kanak2 ke sini?

    BalasPadam
    Balasan
    1. hihi. saya tak pasti kalau sesuai ke tak tapi boleh tanya dulu dengan pihak OhJalan. :D

      Padam

Tinggalkan komen di sini.